עליה לתורה – כיצד זה מתבצע בגיל בר מצווה

אחד הרגעים המרגשים ביותר עבור כל ילד יהודי שמגיע לגיל 13, זה הרגע בו הוא מגיע אל השבת בה הוא עולה לתורה וקורא את הפרשה שלו מול כל החברים ובני המשפחה. הרגע הזה מתרחש קרוב לתאריך העברי של יום ההולדת שלו בגיל 13, בדרך כלל נהוג לערוך אותו בבית הכנסת השכונתי בה המשפחה מתפללת, או בבית כנסת אחר שקרוב לבני המשפחה, בין אם מבחינה רגשית וסמלית ובין אם מבחינה פיזית.

על מנת לעלות לתורה בגיל 13, יש להתכונן היטב במשך מספר חודשים. בדרך כלל במהלך השנה שלפני, ההורים שוכרים את שירותיו של רב אשר מכין את הילד לקראת העלייה לתורה, הוא מלמד אותו כיצד לקרוא את הפרשה אותה הוא אמור לקרוא, הוא מסביר לו על כל כללי הטקס, מה עליו לעשות, כיצד עליו לנהוג, כיצד עליו להתלבש וכדומה. כמו כן, הרב מסביר לילד את משמעות הפרשה, מה היא בעצם אומרת וכיצד יש לפרש אותה. הוא גם מלמד את הילד על המשמעות של גיל בר מצווה בכלל, מה זה אומר לגביו, איזו אחריות מוטלת עליו ומה עליו לעשות ולא לעשות ברגע שהוא מגיע לגיל 13.

ביום העלייה לתורה, יגיע הילד עם בני משפחתו וכל המוזמנים אל בית הכנסת, הוא יקרא את הפרשה ובסיומה, סביר להניח, יזרקו עליו סוכריות למזל. לאחר מכן תיערך ארוחה בחצר בית הכנסת, כמובן שמדובר בארוחה מתאימה ליום שבת, קרי כזו שאין צורך לבשל במקום.

נהוג להזמין לאירוע עלייה לתורה את כל בני המשפחה שיכולים להגיע (יש לקחת בחשבון שמדובר ביום שבת, אז סביר להניח שאנשים אשר מתגוררים רחוק לא בהכרח יוכלו להגיע, מה עוד שאם רוצים למנוע מהם לבצע עבירה של נסיעה בשבת, הם יצטרכו לישון באזור), וכן את החברים הקרובים ביותר.

האירוע כשלעצמו לא נערך זמן רב, אלא אם כן מחליטים להמשיך את החגיגה גם לאחר מכן בבית של ההורים, שם נהוג ליהנות מארוחה גדולה ומיוחדת לרגל האירוע.

שתפו ברשתות:

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

למידע ופרטים נוספים

צרו איתנו קשר