דרשה לבר מצווה – מה זו בעצם דרשה וכיצד כותבים אותה

אחד הרגעים הכי מרגשים בטקס בר מצווה, זו הדרשה אותה הוא נושא בפני האורחים. מדובר על הרגע בו הוא לוקח את המיקרופון ומדבר אל האורחים ממעמקי ליבו. להבדיל מחלקים אחרים בטקס, כאן מדובר על רגע אישי של הילד, רגע שהוא כותב בעצמו או ביחד עם הוריו, ואין בו כללים, ואין בו חוקים.

בדרך כלל, מפאת גילו של הילד, ומפאת העובדה שלא מעט ילדים בגיל הזה מתביישים לדבר מול אורחים, חברים ובני משפחה, ובוודאי קשה להם לומר דברים אישיים בפומבי, אזי שהדרשה היא כללית, ולא פעם הם מבקשים לכתוב אותה ביחד עם ההורים שלהם. היום גם אפשר למצוא אתרי אינטרנט שעוסקים בבר מצווה או כאלה שעוסקים בברכות ודרשות, אשר מציעים לילדים אפשרות להשתמש בנוסח אחיד לדרשה.

אך לא תמיד זה כך. ישנם ילדים שבוחרים לכתוב את הדרשה שלהם בעצמם, הם מבקשים לספר עליהם ועל מה שעובר עליהם, מבלי להיעזר בדברים חיצוניים, בין אם זה עזרה של ההורים שלהם ובין אם זה אתרים חיצוניים שמציעים דרשות גנריות וקבועות, ללא שום דגש על גוון אישי.

כשאנחנו מדברים על דרשה בעלת גוון אישי, הכוונה היא שהילד יכול לספר מה זה אומר בשבילו להגיע לגיל 13, איזו משמעות יש עבורו להגיע לגיל בו עול המצוות מוטל עליו, כמובן שהוא יכול לספר על דברים שהוא עבר בחייו, אנשים חשובים עבורו ועוד. ישנם ילדים שבוחרים לשאת את הדרשה כנאום קצר ויש היום גם ילדים שבוחרים לשאת את הדרשה בתור שיר, לעיתים הם בוחרים, על מנת להתגבר על קשיים שונים, להקליט אותו מבעוד מועד.

בשביל לשאת את הדרשה בצורה יפה, ברורה וחדה, מומלץ מאוד שהילד יעבור עליה מספר פעמים מול המראה ואולי אפילו מול בני משפחה, רצוי שהילד יעבור עליה ביחד עם אדם נוסף, בכל מה שקשור לטקסט עצמו, בשביל לערוך ולהגהות ועוד. כך הוא יוכל לשאת גם דרשה מרשימה, ייחודית ויפה וגם יוכל לומר את כל מה שהוא רוצה לומר בצורה ברורה.

שתפו ברשתות:

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

למידע ופרטים נוספים

צרו איתנו קשר